Fog is een natuurlijk fenomeen van verbluffende schoonheid, prachtig verbeeld door Simon Christens bekroonde time-lapse video 'Adrift' , gefilmd in de San Francisco Bay regio. Het brengt ook leven in gebieden waar andere vormen van water schaars zijn. Maar ondanks zijn schoonheid en levensondersteunende eigenschappen, kan fog ook verraderlijke omstandigheden creëren voor wie erin probeert te werken of reizen.

Wat is fog?

Fog is in wezen een wolk op grondhoogte. Afhankelijk van de temperatuur en de vochtigheidsgraad kan fog dikker of dunner zijn, waardoor de zichtbaarheid varieert. Deze specifieke omstandigheden bepalen ook hoe snel of langzaam fog ontstaat en verdwijnt. De dikte van de fog, maar ook de snelheid waarmee fog zich vormt en verspreidt, bepaalt hoe gevaarlijk het kan zijn en hoe u het beste veilig kunt blijven.

Fog vereist zeer vochtige omstandigheden om zich te vormen. Waterdamp in vochtige lucht klampt zich vast aan stof en andere microscopische deeltjes om waterdruppeltjes te vormen die op grondniveau hangen en een wolk vormen. Fog is anders dan mist, maar alleen in hoe dicht de wolk is, gemeten aan de hand van het zicht. Als u meer dan 1000 meter door de wolk kunt zien is het mist, maar als het zicht onder de 1000 meter daalt, gaat het om fog.

Woestijngebieden, waar koude winden een stoffige omgeving ontmoeten, of kustgebieden waar zoutdeeltjes in contact komen met vochtige lucht, resulteren vaak in dikkere fog. De titel van plaats met de meeste fog ter wereld gaat naar een gebied van de Atlantische Oceaan genaamd Grand Banks, gelegen voor de kust van Newfoundland in het oosten van Canada.

Soorten fog

Er zijn verschillende soorten fog die zich onder verschillende omstandigheden vormen. Op rustige, heldere winternachten, bijvoorbeeld, wordt de warmte die overdag door de grond wordt geabsorbeerd, vervolgens uitgestraald in de lucht, waardoor water in de lucht druppels in de buurt van de grond vormt. Dit type mist verdwijnt meestal wanneer de zon opkomt en staat bekend als stralingsmist of grondmist.

Valleimist komt voor in bergachtige gebieden waar de koude dichte lucht wordt ingesloten door de steile wanden van de valleien. Door de warmere lucht die boven de vallei passeert, ontstaat een temperatuurinversie die leidt tot condensatie van de lucht in de vallei, die in sommige gevallen dagenlang kan aanhouden.

Verdampingsmist wordt gevormd wanneer koude lucht over warmer water of warm vochtig land gaat. Vocht uit het warme land of water verdampt in de onderste lagen van de koele lucht die overkomt, wat leidt tot een menging van de temperatuur die condensatie en vaak mistvorming veroorzaakt.

Advectiefog vormt zich wanneer warme vochtige lucht over relatief koude oppervlakken gaat, zoals sneeuw of bevroren grond. Al deze soorten fog kunnen zich sneller of langzamer vormen en verdwijnen, afhankelijk van het vochtgehalte of het temperatuurverschil tussen de lucht en het oppervlak waarmee het in wisselwerking staat, de windsnelheden en andere factoren.

Gevolgen van fog

Rijden is een belangrijke maatstaf bij de beoordeling van de gevaren die verbonden zijn aan het werken in omstandigheden van fog. Fog op de weg zorgt voor twee problemen voor chauffeurs. Ten eerste is het door het verminderde zicht moeilijker om andere voertuigen, rijstrookmarkeringen, bewegwijzering of zelfs de richting en zijkanten van de weg te zien. Ten tweede, belemmert fog onze waarneming van snelheid omdat we afhankelijk zijn van visuele signalen uit onze omgeving om te beoordelen hoe snel of langzaam we bewegen. De hulpdiensten langs de weg hebben ook moeite om te reageren in omstandigheden van fog, waardoor het risico voor de slachtoffers en de hulpverleners zelf toeneemt.

In het laatste uitgebreide nationale onderzoek naar foggerelateerde verkeersongevallen in de VS registreerde de Federal Highway Administration ongeveer 1,25 miljoen verkeersongevallen die rechtstreeks te wijten waren aan deze weersomstandigheden tussen 2004 en 2013.

Het zijn niet alleen wegen die te lijden hebben onder de gevaren van fog. Havens en luchthavens hebben ook aanzienlijk te lijden onder deze omstandigheden. Werken in fog verhoogt de risico's voor werknemers aanzienlijk, maar veiligheidsmaatregelen leiden tot kostbare stilstand.

Vele industriële omgevingen lijden ook ernstige financiële verliezen als gevolg van fog. In olie- en gasvelden of offshore-platforms, maar ook bij mijnbouwactiviteiten, kan het productietekort als gevolg van stilstand alleen al honderdduizenden dollars per dag bedragen. Ook landbouwfaciliteiten, bouwplaatsen en zelfs fabrieken of magazijnen worden bij mist zeer gevaarlijke werkplekken. De verminderde zichtbaarheid kan in sommige gevallen het werk in zijn geheel verhinderen, dergelijke vertragingen leiden tot ernstige verliezen voor het bedrijf en voor contractarbeiders die in deze omstandigheden vaak voorkomen.

Fogging Up

De vorming van fog is niet alleen een weersvoorwaarde.

De vorming van fog is niet alleen een weersvoorwaarde. Dezelfde vocht- en temperatuurverschillen die fogwolken veroorzaken, beslaan ook oppervlakken zoals brillen en veiligheidsbrillen. Wanneer een bril beslaat, kan dit de zichtbaarheid van de drager verminderen, waardoor deze in wezen verblind wordt totdat de condensatie kan worden verwijderd. Dit beslaan kan zich op cruciale momenten voordoen en leiden tot een ramp voor de drager of zijn omgeving.

Op de werkplek

Net als fogwolken die zich in vochtige omstandigheden vormen door het temperatuurverschil tussen de lucht en een oppervlak, kunnen brillenglazen beslaan door temperatuurverschillen tussen de lens en de omgevingslucht. Dit kan gebeuren wanneer u van een koude omgeving naar een warmere omgeving gaat, of andersom. Dit is met name gebruikelijk in de olie- en gas-, elektriciteits-, opslag- en andere sectoren waar werknemers regelmatig van binnen naar buiten en vice versa verhuizen.

Het kan ook optreden als reactie op de warmte die uw gezicht afgeeft in tegenstelling tot de koelere omgevingslucht. In wezen condenseert het vocht in de lucht op het glasoppervlak als reactie op het temperatuurverschil. Dit is met name van belang in de landbouw, de bouw en andere omgevingen waar handarbeiders zich inspannen en zich tijdens het werk opwarmen.

Een aantal factoren kan de kans op dit beslaande effect vergroten. Vuile en beschadigde lenzen, bijvoorbeeld, creëren meer oppervlakte waarop zich condensatie kan vormen. Dit vuil verhoogt de beslaande werking en is vooral bij oudere brillen en veiligheidsbrillen duidelijk zichtbaar. Om het aantal arbeidsongevallen te verminderen, moeten bedrijven ervoor zorgen dat hun werknemers zijn uitgerust met nieuwe en onbeschadigde brillen, maar ook dat de lenzen regelmatig worden schoongemaakt. 

Een hoge luchtvochtigheid in een omgeving, zowel binnen als buiten, kan leiden tot beslaande lenzen, ongeacht de temperatuurverschillen. Een langere blootstelling aan koude temperaturen kan echter leiden tot een volledige afkoeling van de lenzen. Dit betekent dat elke warmte zal resulteren in langdurige mist ondanks vegen en andere inspanningen. Warme fabrieken en werkplaatsen in een koude omgeving zijn hier het perfecte voorbeeld van, omdat werknemers van buiten naar de warmte gaan, waardoor ze een hoog risico op beslaan lopen.

Veel werknemers in deze omgevingen bevinden zich in een 'Catch 22'-situatie. Het dragen van beslagen brillen vermindert hun zichtbaarheid, waardoor ze niet productief kunnen werken en de kans op ongelukken toeneemt. Veel van deze werknemers kozen ervoor om hun beschermende brillen uit te doen om beter te kunnen zien, waardoor ze hun ogen blootstellen aan andere gevaren zoals licht, warmte en zwevende deeltjes. 90% van alle oogletsels op de werkplek kan worden voorkomen door het gebruik van de juiste veiligheidsbrillen, volgens de Prevent Blindness Organisation, maar beslagen brillen zorgen voor nog een ander veiligheidsrisico. Bijna 60% van de werknemers die oogletsels hadden, droeg op dat moment geen oogbescherming, volgens het Bureau of Labor Statistics. Dit kan te maken hebben met het beslaan van de brilglazen, onvoldoende persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), opleiding of andere redenen.

Waar beslaan ernstige risico's kan opleveren, zoals op werkplekken met zware machines, is het van essentieel belang om niet alleen te beschikken over een anticondensbescherming, maar ook over een antikrasbescherming op de lenzen. De anticondenscoating bevat hydrofiele materialen die vocht absorberen en hydrofobe technieken die overtollig vocht afleiden naar de zijkanten van de lens. De meeste beschermende brillen op de markt beschermen alleen de binnenkant van de lens tegen beslaan en de buitenkant tegen krassen, maar deze houden geen rekening met alle manieren van beslaan die zich kunnen voordoen. Andere technologieën zoals Platinum Coating van Bollé Safety bieden een uitgebreidere bescherming tegen beslaan door het aanbrengen van een kras- en vochtbestendige coating aan zowel de binnen- als buitenkant van de lens. 

Voorkomen dat de lens beslaat

Welk soort bril of veiligheidsbril u ook gebruikt, er zijn verschillende methoden die u kunt gebruiken om het beslaan van de lenzen te verminderen of te voorkomen. De meest elementaire maatregel is om de bril schoon te houden, u moet er ook voor zorgen dat de bril niet oud of beschadigd is. Ook de pasvorm en positie van de bril ten opzichte van het gezicht zijn belangrijk. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is tussen uw gezicht en de lenzen om de lucht te laten stromen om de temperatuur aan beide zijden beter te egaliseren. Evenzo kan het voorkomen van oververhitting van het gezicht, door zich goed aan te kleden en de uitgeademde lucht van de bril af te leiden, het temperatuurverschil en de daaruit voortvloeiende condensatie verminderen.

Er kunnen ook stoffen aan de lenzen worden toegevoegd om de kans op condensatie te verminderen. Anti-fog doekjes gebruiken bijvoorbeeld samenstellingen die de vorming van waterdruppels voorkomen. Ook kleine hoeveelheden zeep of scheerschuim die in een dunne laag over de lens zijn verspreid, kunnen op dezelfde manier werken. De meest beschikbare anticondensstof is meestal speeksel. Ademhaling, spugen of speeksel op de lens spuiten, dan gelijkmatig verdelen en licht afvegen, laat een residu achter dat condensatie effectief tegengaat.

Zien door de fog

Of het nu op de werkplek, op de weg of in een zoveel andere omstandigheden is, beslaande brillenglazen vormen een ernstig gevaar voor de drager en zijn omgeving. Om de veiligheid te garanderen in omgevingen waar fog een probleem is, moeten degenen die voorgeschreven of beschermende brillen dragen sterke maatregelen nemen om fog te voorkomen. Zichtbaarheid is essentieel voor de veiligheid en de werking, dus wees je bewust van wat condensatie veroorzaakt en neem geen risico's als het gaat om kijken door fog.